STARTSIDA | OM MIG | OM METODEN | TIDER OCH PRISERKONTAKT

Lite praktiska tips

Det här ska du tänka på innan du sätter igång med feldenkraismetoden.

Försök att inte ha en förutfattad mening om vad du ska lära dig. När vi upplever något nytt så har vi ofta väldigt bråttom att kategorisera det. Det påverkar så klart attityden till det vi ska göra och resultatet vi får av vår handling. Feldenkraismetoden är inte träning och inte stretching och faktiskt inte heller sjukgymnastik även om den kan ha en läkande effekt. Feldenkraismetoden erbjuder ett systematiserat sätt att undersöka våra handlingar och vanor. När vi vet hur vi gör så får nervsystemet en chans att anpassa sig till vad vi vill uppnå och vi blir mer precisa i våra handlingar. 

Eftersom vi lär oss genom att känna skillnad så ska underlaget du ligger på vara så tunt som möjligt utan, och det är viktigt, att det är obekvämt eller gör ont. Får du ont så hitta något mjukare att ligga på.

Om rörelsen du utför gör ont eller känns obehaglig så gör den mindre, färre gånger eller bara i tanken. Eftersom vi arbetar med bilden som föregår handlingen så fungerar det även om det kan kännas ovant ibland.

Ta en paus innan du blir trött. Om du behöver ta en liten paus innan du får instruktion att göra det så gör det.

Ha på dig kläder som du kan röra dig i. Feldenkraismetoden ska hjälpa oss att förstå hur vi hindrar oss själva från att vara effektiva. Om du har byxor som är trånga kan du inte veta om du själv är onödigt spänd.

 

 

 

 

Om du gör feldenkraislektionen själv hemma så kan det vara en bra ide att låta det vara det sista du gör för dagen och gå och lägga dig sedan.

 

Tel: 08-6897159, Mobil: 0709-325651, E-post: mikael@feldenkraisstudion.se

    

Se till att du är ostörd och inte har bråttom. Lärande tar tid och bra lärande tar ännu längre tid.

Om du gör feldenkraislektionen själv hemma så kan det vara en bra ide att låta det vara det sista du gör för dagen och gå och lägga dig sedan.